Din perspectiva unui freelancer, web designer, programator, autor, mentor și ulterior, consultant IT, am ajuns să cunosc foarte bine cele mai dese probleme ale companiilor aflate în procesul de digitalizare atunci când colaborează cu diverși prestatori de servicii.
În mod cert, piața programatorilor, a agențiilor și a freelancerilor este una foarte dinamică și putem identifica în interiorul acesteia un mix interesant de prețuri, profesionalism, cunoștințe, garanții de execuție și multe altele.
Ca să fiu succint, acestea sunt cele mai dese probleme cu care se confruntă companiile atunci când doresc să externalizeze anumite servicii IT.
- Comunicarea dificilă;
- Incapacitatea de a analiza sarcinile de lucru și de a duce proiecte până la capăt;
- Agenții de profesioniști, dar în care lucrează oameni fără experiență;
- Freelanceri fără forme legale;
- Dispariția subită a prestatorilor din proiect după implementare sau chiar în timpul execuției;
- Impresia, de multe ori corect fundamentată, că prețurile pot fi crescute artificial;
- Lipsa de pregătire tehnică a celui care efectuează recrutarea;
- Agenții care inițiază procesul de ofertare, dar care ulterior nu mai răspund;
- Prestatori care nu solicită feedback;
- Portofolii fictive, fabricate sau în care sunt incluse proiecte la care au lucrat alții în pare parte sau chiar integral;
- Contracte slab întocmite;
- Graba testării pentru finalizarea încasării;
Cum facem să evităm aceste lucruri?
Fie putem angaja un consultant sau pe cineva avizat care să se ocupe de procesul de recrutare, fie încercăm să ne folosim de diverse tehnici și să ne perfecționăm cunoștințele tehnice și de recrutare.
Cea mai eficientă variantă, ar putea fi totuși cea a utilizării unui specialist care să analizeze aptitudinile tehnice ale celor intervievați, să facă legătura între partea economică și cea tehnică și să evalueze rezultatele.
Referitor la problemele anterior menționate, propun câteva idei de evitare.
Comunicarea dificilă
Din păcate, dacă respectivul freelancer nu este capabil să ducă o conversație, ori să înțeleagă cerințe și să le disece, acesta este un semnal că nu ați ales cea mai potrivită persoană. Din experiență, vă pot spune că nici cele mai detaliate cerințe, cel mai profund micro management nu va rezolva problema, ci o va înrăutăți. Din păcate, mulți oameni total nepotriviți ajung în IT pentru că e trendy sau cool sau poți să devii bogat.
Totuși, pentru agenții există o soluție. Puteți oricând să solicitați să comunicați cu un manager, alt responsabil sau chiar cu coordonatorul echipei. Sunt sigur că acela va filtra mai bine informațiile și va spa cu un ochi pe echipa de implementare.
Incapacitatea de a analiza sarcinile de lucru și de a duce proiecte până la capăt
Aceasta este o problemă des întâlnită, mai ales la prestatorii cu puțină experiență. Dacă alegem să lucrăm cu cineva la început de drum, este bine să avem răbdare și să oferim, dar și să solicităm feedback cât de des posibil.
Agenții de profesioniști, dar în care lucrează oameni fără experiență
Realitatea este că oamenii se găsesc greu. Acest lucru înseamnă că, aproape în toate agențiile, se găsesc și oameni la început de drum, studenți, elevi, oameni neatenți, comunicări incomplete și așa mai departe. Putem observa mai ușor aceste lucruri și multe altele printr-o vizită la sediul agenției.
Freelanceri fără forme legale
Tot mai mulți tineri se aruncă direct în oceanul IT, se promovează ca fiind specialiști, dar neavând un volum suficient de proiecte, nu își permit nici măcar să plătească un contabil sau niște taxe. Asta sau suferă de sindromul evitării taxelor într-un mod grosolan. Astfel de persoane nu sunt nici cele mai serioase sau morale și nu pot fi trase la răspundere la nivel contractual. Din punctul meu de vedere, nici drepturile de autor nu sunt cea mai legală și bună soluție.
Dispariția subită a prestatorilor din proiect după implementare sau chiar în timpul execuției
De multe ori, prestatorii dispar după finalizarea proiectului, dar trebuie să înțelegem că aici poate fi o problemă mutuală. Programatorii mereu vor găsi proiecte din ce în ce mai bune și este posibil ca dacă proiectul nostru durează foarte mult și a fost contractat la un preț mic inițial, să fie foarte greu pentru respectivul prestator să mai propună o creștere a prețurilor, iar compania / beneficiarul să considere o tactică nepotrivită. Recomand ca dvs. să fiți inițiatorul unei astfel de discuții dacă este cazul și să observați dacă apar probleme referitoare la prețuri. Așa cum salariile pot crește și plata unui prestator poate crește.
Impresia, de multe ori corect fundamentată, că prețurile pot fi crescute artificial
În funcție de domeniul de activitate, unele companii sunt tarifate mai mult. Dacă acest lucru este justificat pentru industriile mai speciale (adult, dating), înțelegem sau dacă este vorba de o experiență crescută cu un anumit domeniu. Și programatorii pot fi nișați pe domenii de activitate. Totuși, condamn puternic aplicarea unor prețuri supraevaluate doar pentru că unii clienți sunt mai mari dacă prestatorul în mod curent are cu totul alte prețuri. Companiile mari de regulă caută prestatori serioși, cu capacitate și care pot oferi mult mai multe servicii extra precum și garanții.
Lipsa de pregătire tehnică a celui care efectuează recrutarea
Această problemă se poate îndrepta fie prin traininguri sau prin urmărirea de videoclipuri pe Udemy sau Youtube. Internetul este plin de inspirație și materiale utile.
Agenții care inițiază procesul de ofertare, dar care ulterior nu mai răspund
Uneori se întâmplă ca agențiile sau prestatorii să nu mai răspundă, chiar dacă ei au trimis oferta. Acest lucru poate să însemne fie un red flag, fie că poate mailul lor a intrat în spam.
Prestatori care nu solicită feedback
„Cere și ți se va da”. Este în regulă să oferim feedback mai des de la prestatori, dar dacă dorim să ne asigurăm că și ei comunică mai des, putem include aceste lucruri în clauzele contractuale.
Portofolii fictive, fabricate sau în care sunt incluse proiecte la care au lucrat alții în pare parte sau chiar integral
Unii programatori la început de drum își fabrică portofoliile. Mulți realizează și proiecte gratis pentru a adăuga acolo 2-3 lucrări. Este important să evităm astfel de persoane și în timpul interviului să punem întrebări din lucrările respective pentru a valida că el/ea este cel/cea care a realizat proiectul.
Contracte slab întocmite
Nu putem cere unui programator sau unei agenții să le știe pe toate. Totuși, contractul pe care îl primim este un bun semnal al profesionalismului, experienței și a modului de raportare la business ori la respectul față de clienți.
Graba testării pentru finalizarea încasării
Este comun ca prestatorii să înceapă să grăbească testarea după prima încercare de livrare sau chiar să avanseze cu ultima factură. Asta se poate întâmpla și din frica de a nu primi banii sau din încercarea de a închide proiectul cât mai rapid și de a scăpa de el. Cel mai bine este să nu ne grăbim și să anunță prestatorul (dacă este posibil prin contract) că factura poate fi emisă la recepție.