Săptămâna trecută, ANPC a realizat o serie de controale, pentru a verifica modul în care este respectată legislația în vigoare, în domeniu, în magazinele lanțului de hipermarketuri Auchan, la nivelul întregii țări.
Sancțiuni acordate de instituție
Au fost controlate 50 de magazine, iar, pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme, în valore de aproximativ 42.000 lei
- 93 amenzi contravenționale, în valoare totală de 750.000 lei
- 11 avertismente
- oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, pentru 14 de unități.
Un total de produse în valoare de 42.000 la 50 de magazine înseamnă 840 de lei pe magazin.
În medie, cele 93 de amenzi contravenționale comportă o pondere de 15.000 lei per magazin Auchan.
Am calculat aceste medii orientativ pentru a ne da seama de cât de mult au „cântărit” sancțiunile în ponderea activității întregului lanț de magazine Auchan.
Ne pare rău pentru acest incident, atât din perspectiva Auchan, cât și din perspectiva consumatorului aflat în risc.
Abateri constatate pentru care s-au acordat sancțiunile
Abaterile de la legislație constatate de comisarii ANPC, în timpul controalelor s-au referit la:
- comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită
- comercializarea unor legume și fructe depreciate calitativ, cu mucegai, modificate organoleptic, cu ambalaj deteriorat
- utilizarea unor ustensile de bucătărie sau echipamente de gătit neigienizate, cu grăsime din abundență,
- folosirea unor condiții de păstrare a produselor alimentare necorespunzătoare din punct de vedere igienico-sanitar
- deficiențe de etichetare a produselor alimentare (lipsa unor mențiuni obligatorii, conform legii, lipsa traducerii în limba română)
- comercializarea unor produse care nu erau păstrate în condițiile precizate de producător, cu modificări organoleptice
- utilizarea unor vitrine frigorifice neigienizate corespunzător, cu acumulări masive de gheață, rugină, impuritati si chedere deteriorate, lichid de scurgere congelat, resturi alimentare și mucegai
- comercializarea unor produse cu starea termică schimbată
- nerespectarea regimului de temperatură de păstrare a produselor alimentare recomandat de producători
- comercializarea unor produse cu aglomerări de gheață în ambalaj
- nerespectarea regimului promoțiilor
- neafișarea prețurilor unor produse
- existența pavimentului neigienizat și a unor rafturi murdare, în zona de comercializare
- existența unor neconcordante între prețul produsului la raft față de cel de la casa de marcat.
Această listă de abateri este foarte utilă consumatorului de când care poate învăța mai bine care îi sunt drepturile și la ce să fie atent. Sperăm că astfel de situații să fie mai rare și toată lumea să se bucure de o relație retailer – consumator sănătoasă.