Executivul român Costina Gândac şi-a construit întreaga carieră în domeniul turismului, sector unde lucrează de circa 25 de ani, angajându-se imediat după terminarea studiilor universitare. A activat o bună parte din timp în România, însă cariera a dus-o în diferite colţuri de lume, din SUA în Dubai şi din Malta în Polonia.
Recent, ea a acceptat o nouă poziţie, diferită de toate cele de până acum, dar tot în acelaşi domeniu, al turismului, mai precis în hotelărie. Jobul de senior manager operations support pentru India, Orientul Mijlociu şi Africa presupune coordonarea strategiei operaţionale a celor 110 hoteluri din regiune ale grupului IHG Hotels & Resorts, e vorba de 17 branduri hoteliere precum Six Senses, Intercontinental sau Holiday Inn în 21 de ţări.
„Când am ales să urmez cursurile Facultăţii de Comerţ din cadrul ASE Bucureşti, nu am ştiut cum va evolua cariera mea şi ce voi face exact, însă dorinţa de a călători şi de a descoperi locuri noi era foarte mare”, îşi aminteşte executivul român. În ciuda aşteptărilor părinţilor săi, care au sfătuit-o să meargă Facultatea de Drept şi să urmeze cariera de magistrat a tatălui său, ea a decis să aleagă turismul.
„Am avut şansa să lucrez încă de la absolvire, în cadrul unor companii mari, care mi-au oferit permanent oportunitatea să mă dezvolt profesional şi să călătoresc în acelaşi timp.” Primul ei job a fost la Marshal Turism, una dintre primele agenţii de turism de pe piaţa locală. Aici, spune Costina Gândac, a descoperit că într-adevăr pasiunea ei este turismul – atât să-l organizeze, cât şi să-l practice. „În cei şase ani petrecuţi la Marshal, am învăţat foarte multe lucruri, dar am şi înţeles că trebuie să depui mult efort ca să fii recunoscut ca un adevărat profesionist.”
În 2003, prin intermediul unei profesoare de la ASE, ea a fost recomandată pentru un program de management trainee la un hotel din Washington DC. Acest program i-a oferit şansa de a intra în hospitality management (domeniul managementului hotelier), un domeniu la care, spune ea, visa de mult. „Au fost 18 luni de training intens, câte şase zile pe săptămână, 10-12 ore pe zi. Din păcate, cunoştinţele acumulate la şcoală în România nu m-au ajutat foarte mult, aşa că a trebuit să-mi completez studiile cu un «Hotel and Restaurant Management Diploma», curs pe care l-am făcut online, în paralel cu trainingul de la hotel.” În perioada petrecută în SUA, a fost expusă la toate departamentele din hotel şi a început să înteleagă cât de complexă este munca într-o unitate de cazare de acest tip.
„Dar şi foarte atractivă!”, adaugă ea. Reîntoarsă în ţară, cu o varietate de cunoştinţe noi, a primit şi prima sa poziţie de director general, la hotelul Golden Tulip Times (actualmente Holiday Inn Times), de pe Bulevardul Decebal din Capitală. Era anul 2006. „M-am bucurat că am avut şansa să aplic ceea ce învăţasem în SUA într-o piaţă hotelieră locală care era la început atunci.” Cu toate astea, după câţiva ani, a obţinut un job în Dubai, în cadrul grupului InterContinental Hotel Group (IHG). Gigantul hotelier IHG, unul dintre cele mai mari şi cunoscute nume din domeniu, are 6.000 de hoteluri în peste 100 de ţări. „Prin urmare, încurajează transferurile între diverse regiuni, branduri şi diferite varii poziţii de management.”
Din portofoliul IHG fac parte branduri hoteliere precum Six Senses, InterContinental, Crowne Plaza sau Holiday Inn. O parte dintre acestea sunt prezente şi pe plan local. „Parte din cultura companiei, în care mă regăsesc în totalitate, este să ofere colegilor room to grow (spaţiu de creştere, de dezvoltare – trad.). Iar eu sunt un exemplu că funcţionează.” Costina a plecat în Dubai în 2011, iar după şase ani de Orientul Mijlociu, perioadă în care a deţinut mai multe poziţii, la propria cerere de a reveni în Europa, a fost transferată la InterContinental Malta ca hotel manager.
Apoi, doi ani mai târziu a devenit general manager al hotelului Holiday Inn din Varşovia. „Acum câteva săptămâni, am obţinut şi primul meu job regional. Mă întorc în Dubai, de unde voi coordona activitatea operaţională a 110 hoteluri din India, Orientul Mijlociu şi Africa.” Ca director general la Holiday Inn în Varşovia, executivul român a fost responsabil de toate aspectele operaţionale, comerciale, financiare şi de resurse umane ale hotelului. „În acelaşi timp, a trebuit sa mă asigur că hotelul respectă în totalitate standardele impuse de brand şi furnizează servicii de calitate în mod consistent şi sustenabil.” Şi, nu în ultimul rând, a trebuit să se asigure că strategia hotelului este aliniată cu cerinţele proprietarilor, iar investiţia este recuperată conform clauzelor contractuale.
„O zi «obişnuită» era împărţită între timp petrecut cu echipa, tur de hotel, întâlniri cu parteneri şi oaspeţi, calluri cu senior leaders şi having fun (distracţie – trad.). Foarte important e să găseşti un moment în fiecare zi de care să te bucuri şi pe care să-l împărtăşeşti cu echipa.” Pe piaţa de hotelărie, unităţile de cazare sunt dezvoltate de antreprenori sau de diverse grupuri şi operate sub contract de management sau franciză în cazul în care există o asociere cu un grup mare, internaţional, conform datelor Business Magazin. Pentru această industrie, una în plin avânt foarte multă vreme, perioada 2020-2021, marcată de pandemie, a fost una foarte dificilă.
A venit apoi anul acesta, care i-a dat un nou suflu, apetitul oamenilor pentru călătorii, după doi ani de pauză, depăşind chiar şi aşteptările executivilor din industria turismului în ansamblul său. „Pentru toţi hotelierii, pandemia a fost foarte dificilă pentru că am pierdut controlul a ceea ce se întâmplă.” Ca director general, echipa vine la tine să o ajuţi să găsească soluţia potrivită la problema lor, spune Costina. „Ori pandemia ne-a lăsat fără putere, incapabili să găsim soluţii. Ca GM e de neconceput acest lucru, dat fiind că anterior aveam mereu soluţie la orice. Dar nu la pandemie.”
Deşi la momentul acela nu a fost de acord cu decizia, faptul că hotelul a fost închis timp de trei luni, s-a dovedit a fi o hotărâre bună. De altfel, aşa s-a întâmplat cu mai toate hotelurile din lume. „Aşa am putut proteja membrii echipei ca să nu fie expuşi virusului şi am beneficiat de un ajutor financiar din partea guvernul polonez. Şi am demonstrat că am construit o echipă solidă, care a rezistat la orice. Când am redeschis hotelul, am simţit că sărbătorim Revelionul”, îşi aminteşte ea. Executivul român spune că închiderea hotelului în prima fază a pandemiei a fost cel mai dificil moment din cariera sa. „A fost dificil atât pentru echipa mea, cât şi pentru mine, să-l vedem închis, cu lobby-ul pustiu, cu luminile stinse şi într-o linişte totală.”
Prin definiţie, hotelurile nu se închid niciodată, tocmai de aceea pregătirea tuturor echipamentelor din hotel pentru «hibernare» a fost plină de provocări şi de învăţăminte noi. Pandemia a produs multe schimbări în ultimii doi ani, unele dintre ele permanente, altele temporare. „S-au petrecut schimbări atât în comportamentul oaspeţilor, care sunt mult mai sensibili la curăţenie şi la respectarea normelor de siguranţă, cât şi în modul cum lucrăm.” Costina crede că munca hibrid a devenit normală, mersul zilnic la birou este demodat, spaţiile de birouri trebuie construite mult mai flexibil, în timp ce echilibrul muncă-viaţă privată e mai apreciat acum. Şi calitatea vieţii e mult mai luată în seamă. În ceea ce priveşte turismul, călătoriile de bleisure (un mix de business şi leisure) vor fi mai frecvente pentru că mulţi oaspeţi au devenit mai preocupaţi de sustenabilitate şi apreciază mai mult călătoriile, dar şi serviciile corecte versus preţul plătit. Marile evenimente şi târguri internaţionale vor reveni, dar peste 1-2 ani, astfel că hotelurile va trebui să găsească alte segmente de business până atunci.
Tocmai de această dezvoltare de business se va ocupa Costina în noul său rol, acela de senior manager operations support pentru India, Orientul Mijlociu şi Africa pentru IHG. „Rolul pe care l-am preluat recent este foarte diferit de ceea ce am făcut până acum, dar experienţa acumulată mă va ajuta să coordonez strategia operaţională a celor 110 hoteluri din regiune, care includ 17 branduri hoteliere în 21 de ţări.” Ea va trebui să se asigure că hotelurile au toate resursele necesare să-şi atingă obiectivele. Mai mult, va trebui să găsească soluţiile potrivite atunci când rezultatele nu sunt cele dorite, urmând totodată să ajute la implementarea lor. „De asemenea, voi fi «vocea» hotelurilor atunci când compania va implementa noi proiecte şi iniţiative, care va trebui testate şi ajustate să corespundă cerinţelor clientilor. Ca să rămâi competitiv, trebuie să inovezi!” Deşi a preluat recent primul său rol regional, când vine vorba de cel mai bun moment din carieră, executivul român spune că s-a bucurat de fiecare reuşită a sa, dar nu crede ca a atins cel mai bun moment încă. „Este o satisfacţie mare să pot să concurez pentru diverse roluri în companie cu orice alt coleg şi să demonstrez că pot fi la fel de competentă. Totuşi, the best is yet to come!” Costina Gândac a plecat pentru prima dată din ţară ca expat acum multă vreme, deşi între timp s-a întors temporar, pentru a accepta apoi noi poziţii peste graniţă.
Ea a făcut parte din una dintre primele generaţii locale de expaţi. „Am plecat în 2003 în SUA, în Washington DC, dar am revenit în ţară după doi ani. Apoi, după câţiva ani petrecuţi la Bucureşti, am realizat că îmi doresc să fac mai mult în industria ospitalităţii.” A vrut să îşi testeze limitele, a vrut să vadă cât de competitivă poate fi într-o piaţă mult mai dezvoltată. „Am vrut să cresc profesional într-o cultură de companie care în România lipsea.” Aşa că, ambiţiile sale profesionale au adus-o în 2011 în Dubai, un loc pe care îl descrie ca „a real Mecca of Hospitality”. Un loc al tuturor posibilităţilor, cumva, pentru industria de profil. „Aici am înţeles repede câte nu ştiu şi cât de complexă este o piaţă hotelieră avansată.” Au urmat şase ani petrecuţi în cadrul grupului InterContinental în Orientul Mijlociu, într-un mediu profesional extraordinar şi cu o multiculturalitate nemaiîntâlnită. „Am lucrat într-un complex hotelier de trei hoteluri, cu peste 1.000 de camere, cu 1.200 de colegi din 76 de ţări. Iar eu eram singura din România!” De atunci au urmat transferuri şi promovări succesive în Malta, Polonia şi, acum, ea revine în Dubai. „Dorinţa şi plăcerea de călători au fost şi sunt foarte importante pentru mine, iar hotelăria mi-a oferit posibilitatea să fac ceea ce-mi place.” Plus că are avantajul extraordinar că managementul hotelier este la fel oriunde în lume. Principiile de a conduce un hotel nu se schimbă. În fiecare ţară pot fi cerinţele locale diferite (ca de exemplu codul muncii), dar pentru asta există specialiştii din echipa locală. „Ca general manager, trebuie să atingi performanţele cerute şi asta se face la fel pe orice continent.” Nu ai nevoie de certificate suplimentare sau echivalări de diplome, eşti plug & play oriunde, adaugă ea. „Dar a face hotelărie la nivel internaţional e un stil de viaţă pe care îl alegi doar dacă eşti pasionat de asta.” Mitul că a fi hotelier înseamnă doar să stai în hoteluri de lux şi savurezi mese elegante cu clienţii VIP este doar un vis, explică executivul român. În realitate, e foarte multă muncă, iar hotelul funcţionează 24/7. Literalmente dormi cu telefonul pe pernă, eşti pregătit de orice, oricând. „Dar este şi foarte rewarding (are beneficii – n.red.). Şi da, poţi să savurezi şi un cocktail cu clienţii VIP pe care ai ocazia să îi găzduieşti în hotel şi cu care poţi să legi o relaţie specială.” De ce are nevoie cineva ca să poată lucra şi creşte în domeniu? „De pasiune. Chiar dacă sună ca un clişeu, e nevoie de determinare, de abilităţi de comunicare, de capacitatea de adaptare la diverse culturi şi situaţii, de dorinţa de a explora, de curiozitate continuă şi de mobilitate pentru a călători.” De asemenea, e nevoie de înţelegere din partea familei şi a partenerului viaţă. Ei trebuie să înţeleagă stilul de viaţă şi să te sprijine în a-ţi atinge ambiţiile. „Fără sprijinul necondiţionat al surorii mele şi al partenerului meu nu aş fi atins performanţa profesională actuală.” Costina spune că tinerii de azi sunt un pic descurajaţi de faptul că durează prea mult să ajungă în poziţii de management. Ea adaugă că e adevărat că nu poţi ajunge general manger la un hotel mare în câţiva ani de la absolvire. „Sunt acele leadership skills (calităţi de lider – trad.) care durează până le dobândeşti. Dar am veşti bune: totul se întâmplă mai repede în zilele noastre, tehnologia accelerează procesul de învăţare, aşa că nu mai nevoie ca un tânăr să aştepte 10-12 ani ca să ajungă GM.” Totuşi, el trebuie să aibă răbdare pentru că orice experinţă ajută la următoarea promovare şi aşa mai departe.
Fiind într-un moment foarte bun din punct de vedere profesional, Costina Gândac spune că se gândeşte să se întoarcă în România cândva spre apusul carierei sale. Sau atunci când piaţa locală îi va oferi un mediu profesional unde experienţa sa ar fi apreciată şi ar avea şansa să facă diferenţa în performanţa unei companii. „Aşa cum e piaţa hotelieră acum, nu cred că aş găsi dorinţa necesară de a mai lucra în România, unde este o deprofesionalizare a serviciilor pe care o găsesc foarte demotivantă.”
Hotelul Holiday Inn din Varşovia, unde executivul român a lucrat timp de doi ani.
Totuşi, recunoaşte că îi e dor de familie şi de prieteni. Dar, după o perioadă, ţi se pare normal să-ţi fie dor, e un sentiment care e permanent cu tine. „Locuind în străinate timp de 12 ani, nu te mai legi de locuri, deşi am găsit mereu bucurie în a locui în diverse ţări, chiar şi în Malta, care are doar 24 de kilometri de la nord la sud. Te legi de oameni. De aceea am prieteni peste tot.” Şi de munţii din România i-e dor. „Sora mea ştie că în fiecare an când vin acasă trebuie să mergem la munte şi aranjează totul înainte să ajung eu.” Ultima dată a fost în ţară acum câteva săptămâni, după aproape şase luni de pauză. „Nu aş spune că s-a schimbat ceva (de la ultima vizită – n.red.).”
A fost surprinsă de lipsa de curăţnie din Bucureşti, din anumite zone, dar afirmă sunt şi anumite aspect pozitive. Sunt mai multe firme mulţinationale la Bucureşti, sunt mai multe hoteluri de brand internaţional, mai mulţi expaţi care aleg să vină aici. „Şi parcă şi imaginea noastră ca români s-a mai îmbunătăţit faţă de acum 10-15 ani. Se fac progrese şi în ţară, însă mult mai încet decât în alte state est europene.” Ea spune că e incredibil că de atâţia ani avem aceleaşi probleme: drumuri proaste, trenuri murdare, mentalitate din trecut, promovarea de nonvalori. „Uneori chiar am impresia că regresăm în loc să progresăm. E frustrant să vezi ţări ca Polonia, care este mult mai avansată decât România sub toate aspectele. Şi te întrebi de ce la ei se poate şi la noi nu.”
Care sunt cele trei lucruri cele mai importante ce ar trebui îmbunătăţite? Mentalitatea oamenilor, serviciile în general („lumea s-a obişnuit cu mediocritatea şi nu mai protestează, suntem uimiţi când cineva e drăguţ”) şi sistemul de învăţământ, astfel încât tânăra generaţie să poată schimba ceva. „Traficul din Bucureşti este Vestul Salbatic comparativ cu Varşovia, unde este foarte civilizat.” În primele săptămâni când a condus în Polonia, Costina recunoaşte că era cel mai agresiv şofer din trafic. Nu înţelegea de ce toţi ceilalţi merg aşa încet. „Dar m-am educat repede.” Toţi şoferii respectă regulile de circulaţie şi fiecare trecere de pietoni. Şi sunt foarte multe. De exemplu, drumul de 4,5 km pe care îl parcugea ea zilnic până la hotel avea 26 de treceri de pietoni cu şi fără semafor. Acum urmează să conducă într-o altă ţară. „Dubai îmi este foarte familiar, întrucât am locuit aici anterior. Plus că scena culinară este impresionantă. Poţi găsi toate bucătăriile de pe planetă, de la shaorma la restaurante cu stele Michelin şi cu un nivel impecabil al serviciilor.” Îi place oraşul, dar nu pentru «bling bling», ci pentru că este super sigur, bine organizat, are o mare diversitate de orice, este foarte curat şi oferă oportunităţi profesionale extraordinare. „Plus că este bine conectat cu toate oraşele mari, facilitând călătoriile, fie scurte, fie lungi.”
Costina Gândac şi-a construit întreaga carieră în domeniul turismului, ultimul deceniu şi mai bine fiind dedicat hotelăriei. Ea spune că a ales să fie angajată, mai degrabă decât antreprenor. „Nu am considerat niciodată că aş fi un antreprenor bun, deşi atunci când conduci un hotel devine cumva şi businessul tău şi trebuie să gândeşti ca un om de afaceri de multe ori.” Dar în România nu ar îndrăzni să fie antreprenor, deoarece mediul de afaceri e prea dezorganizat. „Mi-ar plăcea să devin consultant într-o companie profesională, să mă implic în activităţi de mentorat şi coaching, ca să pot împărtăşi experienţa mea şi altora care vor să aleagă o carieră similară.” Momentan însă, îşi concentrează atenţia pe noul rol pe care abia l-a acceptat.
CV Costina Gândac
► A absolvit Facultatea de Comerţ din cadrul ASE Bucureşti, dar are şi o serie de cursuri în domeniul hotelier;
► Primul ei job a fost la Marshal Turism, una dintre primele agenţii de turism de pe piaţa locală;
► În 2003, a participat la un program de management trainee la un hotel din Washington DC, SUA;
► Reîntoarsă în ţară, a primit prima sa poziţie de director general, la hotelul Golden Tulip Times (actualmente Holiday Inn Times), de pe Bulevardul Decebal din Capitală. Era anul 2006;
► Costina a plecat în Dubai în 2011, iar după şase ani de Orientul Mijlociu, perioadă în care a deţinut mai multe poziţii, la propria cerere de a reveni în Europa, a fost transferată la InterContinental Malta ca hotel manager;
► Apoi, doi ani mai târziu, a devenit general manager al hotelului Holiday Inn din Varşovia;
► Recent, ea a acceptat un nou rol – senior manager operations support pentru India, Orientul Mijlociu şi Africa în cadrul IHG Hotels & Resorts. Ea se mută, din nou, în Dubai.