Lipsa digitalizării din sistemul de sănătate generează politici publice ineficiente
Clinica Trident a lansat, în anul 2020, prima aplicație din România care digitalizează relația pacientului cu medicul stomatolog. Dr. Florin Lăzărescu, fondatorul Clinicii Trident, afirmă că investițiile totale în digitalizare, bugetate pentru perioada 2020 – 2023, depășesc 700.000 de euro, acestea fiind menite să asigure servicii cât mai performante pentru pacienți și, în același timp, să contrabalanseze lipsa de personal din sistemul de sănătate.
„România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la Indicele DESI, care măsoară nivelul de digitalizare a instituțiilor publice și mediului privat. Avem nevoie de investiții în această direcție pentru a micșora decalajul față de Vest și pentru a crește calitatea vieții cetățenilor. Sistemul medical din România este fragmentat iar nivelul scăzut al digitalizării generează politici publice ineficiente.
Din cauza lipsei centralizării informațiilor, autoritățile și profesioniștii din domeniu nu pot lucra cu date exacte despre starea de sănătate a populației pe diverse criterii de selecție, informații cu ajutorul cărora, mai apoi, să fie dezvoltate politici publice macroeconomice și de sănătate. Mai mult decât atât, sistemul privat de medicină dentară nu este legat în niciun fel la cardurile de sănătate, medicina dentară nefiind conectată la sistemul de decontare prin Casa de Asigurări de Sănătate,” afirmă dr. Florin Lăzărescu.
Digitalizarea poate acoperi, parțial, lipsa de resurse umane din Sănătate
Potrivit cofondatorului Clinicii Trident, investițiile în digitalizare pot acoperi, parțial, lipsa de resurse umane din Sănătate, atât din punct de vedere al personalului auxiliar cât și al specialiștilor.
„Digitalizarea automatizează sistemul de programări, reprogramări și confirmări, interconectează centrele medicale și oferă acces la informațiile pacientului (clinice și paraclinice/imagistică). Mai mult decât atât, după ce pacientul a ajuns pe scaunul stomatologic, digitalizarea intervine cu tehnici de scanare intraorală și chiar cu confecționare de lucrări dentare (obturații, coroane, punți) complet digital, fără intervenția laboratoarelor de tehnică dentară”, adaugă dr. Florin Lăzărescu.
700.000 euro pentru digitalizarea Clinicilor Trident
„În ultimii doi ani am investit peste 400.000 de euro în digitalizarea Clinicilor Trident, iar pentru 2023 bugetăm noi investiții în această direcție, în valoare de 300.000 de euro. Am automatizat complet fluxul de informații între pacient și clinici, precum și între clinici și laboratoarele de tehnică dentară, investind în același timp în scanere intraorale, mașini de frezat, imprimante 3D sau microscopie cu sistem integrat de imagistică digitalizată”, adaugă dr. Florin Lăzărescu.
Aplicația Trident: Care sunt principalele beneficii pentru pacient?
În 2020, Clinica Trident a lansat o aplicație proprie, disponibilă în versiune IOS și Android, cu scopul de a digitaliza complet interacțiunea dintre pacient și clinică. Prin intermediul Aplicației Trident, pacientul are acces în timp real la istoricul de costuri, planul de tratament și programul specialiștilor, își poate alege locația și medicul dorit și, bineînțeles, are opțiunea să dialogheze direct cu acesta.
„Suntem prima clinică stomatologică din România care a lansat o aplicație proprie. Am început dezvoltarea ei în 2019, însă pandemia COVID-19 a grăbit finalizarea acesteia și implementarea în cadrul clinicii. În momentul de față suntem la versiunea a doua a aplicației, îmbunătățită și cu ajutorul feedback-ului primit de la pacienții noștri. În momentul de față, aplicația include și elemente de gamificare și răsplătire a acțiunilor pacientului.
Astfel, în funcție de numărul de pacienți recomandați și de complexitatea lucrărilor efectuate în clinicile Trident, există trei categorii de status pe care pacienții noștri le pot atinge, fiecare venind cu avantajele sale: manopere reduse sau gratuite, personal dedicat în comunicarea cu aceștia, locuri de parcare rezervate în cadrul clinicilor noastre și acces în zone de așteptare dedicate. De asemenea, pentru că ne dorim să reducem cât mai mult timpii de așteptare, pacienții pot scana un cod de bare la intrarea în clinici, acțiune prin care tot personalul medical și non-medical este informat despre prezența pacientului”, adaugă dr. Florin Lăzărescu.
Despre clinica Trident
Clinica TRIDENT este, din 2003, unul dintre cele mai mari centre stomatologice din România și primul care a introdus conceptul de medici supraspecializați pe etape specifice de tratament. Centrul dispune de două clinici, în Cotroceni și Herăstrău, oferind servicii ca implantologie, chirurgie oromaxilo-facială, cosmetică dentară, endodonție, pedodonție, parodontologie.